Clujenii oferă soluția de siguranță pentru nevăzători în transportul public

de: Andrada Bonea
11 11. 2015

Încă din luna iunie, Bucureşti a devenit oficial primul oraş din lume care oferă asistenţă pentru nevăzători în troleibuze şi autobuze, cu ajutorul unui smartphone şi al unui dispozitiv special instalat în aceste mijloace de transport în comun.

Recent, 40 de emiţătoare iBeacon au fost instalate pe 40 de troleibuze din capitală de pe liniile 86 şi 90, mai exact pe cele care fac legătura cu centrele de nevăzători. Sub denumirea generică de Smart Public Transport, proiectul presupune instalarea a 500 de astfel de dispozitive pe autobuzele şi troleibuzele RATB, emiţătoarele fiind create şi livrate de compania clujeană Onyx Beacon.

Soluţia integrată Smart Public Transport a fost creată pentru a ghida persoanele cu dizabilități vizuale în folosirea rețelei de transport public de suprafață din capitala României fără ajutorul unui asistent personal și fără a depinde de intervenția celorlalți călători sau a personalului regiei de transport.

Persoana cu probleme de vedere trebuie să instaleze şi să utilizeze pe un smartphone aplicaţia Onyx Beacon, cu rute de călătorie presetate, cu o conexiune de internet activă (este necesar deci un trafic de date pe telefon). Persoana ajunge apoi în staţia din care trebuie să ia mijlocul de transport necesar; când autobuzul sau troleibuzul se află la 50-60 de metri depărtare, va primi o notificare sonoră pe telefon.Când mijlocul de transport a ajuns în staţie, iBeacon-ul Onyx Beacon va emite un semnal sonor pentru a ghida persoana la autovehicolul corect, chiar dacă staţia este aglomerată. În momentul în care nevăzătorul urcă în autobuz / troleibuz, semnalul sonor şi notificările se opresc.

Potrivit statisticilor oficiale, în București sunt înregistrați peste 7.000 de nevăzători. Potrivit Onyx Beacon, la aceștia s-ar adăuga persoane neînregistrate oficial și cele aflate în tranzit, dar și categoriile cu dificultăți de orientare și oameni în vârstă cu deficiențe de vedere, aşadar numărul real de beneficiari direcți ai proiectului ar avea potenţial să atingă 12.000 de persoane.

Rămâne de văzut câte dintre aceste categorii de persoane pot cumpăra şi folosi telefoane smart, pentru ca proiectul să fie fezabil şi să poată fi extins. Cele două linii de troleibuz au fost special alese pentru faza-pilot a proiectului, întrucât asigură transportul public în zona liceului special unde studiază elevii cu deficiențe de vedere din București.

Cum funcționează iBeacon

iBeacon este la origine un dispozitiv standardizat de Apple, care funcţionează pe bază de Bluetooth LE (low energy) şi permite transmiterea de informaţii (materiale publicitare, notificări etc.) dispozitivelor suportate din raza de acoperire a emiţătorului. Varianta originală funcţionează cu o baterie cu autonomie de aproximativ un an şi are o distanţă de emitere a semnalului variabilă, în funcţie de model.

Emiţătoarele iBeacon de la Onyx Beacon au o durată de viaţă a bateriei extinsă, de până la patru ani, plus suport pentru cablu de încărcare, rezistă la intemperii, raza de funcţionare este de circa 70 de metri şi au un sistem de prindere solid.

Compania cu sediul în Cluj este cea care a venit cu hardware-ul şi consultanţa tehnică în proiectul de asistenţă pentru nevăzători şi alte persoane care au probleme cu vederea. Proiectul Smart Public Transport a fost demarat la începutul lui 2015, când reprezentanții Asociației Tandem și ai Onyx Beacon au gândit împreună și au proiectat detaliile soluției tehnice, apoi au realizat prototipul aplicației mobile și testarea întregului sistem în condiții de laborator.

Ideea a fost prezentată într-o competiție de proiecte sociale derulate de organizații neguvernamentale, unde Fundația Vodafone a decis să o finanțeze, iar acum se află printre semifinalistele competiției The Venture pentru start-upuri.

Echipa a explicat în cadrul competiției că scopul este de a aduce această soluție în cât mai multe orașe din lume, cu scopul de a ușura viețile nevăzătorilor. Costul estimativ al unei investiții pentru un oraș similar Bucureștiului ar fi de 50.000 de euro.